Dýchání a jeho vliv na duši i tělo

Dobrý den a dobrý dech!

Připadá Vám dýchání jako banalita? Tak si ucpěte nos a pusu a za minutu se uvidí.

Bez dechu není žádný den a bez dobrého dechu není dobrý den. V dnešním Zpravodaji si řekneme pár zajímavostí o procesu, který málokdy zaujme naši pozornost. Probíhá automaticky, je řízen bez našeho vědomí a začne nám na něm záležet většinou jen tehdy, když je ho málo nebo moc.

Dýchání – zajištuje život, ale má vliv i na naši rovnováhu, bolení zad, trávení, reflux, sebedůvěru a pocit pohody.

Jak to?

Hlavním dýchacím svalem je bránice, obrovská „placka“ přes celou hrudní a břišní dutinu, která se rozprostírá mezi plícemi a žaludkem a drží na žebrech. Při nádechu se celá roztáhne a její prostředek jde dolů, při výdechu se zase smrskne. Tedy v ideálním případě.

V tomtéž ideálním případě svým pohybem stimuluje střeva, přispívá k zavřenému jícnu a účastní se stabilizace těla. Má tak vliv na zmíněné trávení, ale vlastně na všechny procesy odehrávající se v „břiše“ včetně reprodukčních dějů. Když dýcháme špatně, což obvykle znamená povrchně a za malé účasti bránice, lecjaké děje v těle probíhají jinak.

Špatnou techniku dýchání poznáte třeba tak, že při nádechu zvedáte ramena, zato břicho a spodek hrudníku zůstávají relativně v klidu. To je toho, řeknete si třeba, nějaký dýchání když není dokonalý, nic se neděje. Ale podívejme se na to takhle: Když v některé oblasti svého života, třeba ve vztahu, v práci nebo v myšlení uděláte denně několik malých chyb, kde za chvíli tyhle oblasti budou? A kde budou, když těch chyb bude 20 000, slovy Dvacet tisíc, denně? Protože tolik spácháte za den nádechů a výdechů. Když jsou špatně, už jenom kvůli tomu množství (600 tisíc za měsíc, přes 7 milionů za rok) to nikomu nemůže jen tak projít. A taky neprochází. Epidemie bolavých zas, bolestí hlavy a trávicích problémů jsou toho důkazem (byť samozřejmě mohou mít i jiné příčiny či spolupříčiny).

Úhledné a správné dýchání působí dobře na tělo. A také na psychiku. Při nádechu se uplatňují aktivizující a „stresové“ nervové dráhy. Při výdechu klidné a „antistresové“. Proto delší výdech než nádech pomáhá ke klidu a naopak pořádný nádech aktivizuje.

Soustředění na dech je také vynikající prostředek k pohodě a sebeovládání. Stačí na chvíli zavřít oči a věnovat se svému dýchání. Vypadá to, že není nic jednoduššího, ale zkuste to pět minut vydržet. Kdybych nabídla nové auto každému, kdo pět minut vydrží celou svou myslí jen u dýchání, autoprůmyslu bych tím patrně vůbec nijak nepomohla a svůj rozpočet neohrozila. Prakticky nikdo totiž tak na první pohled jednoduchou věc nezvládne. Postupným tréninkem se ale můžete naučit svou mysl zkrotit a strávit občas velmi intenzivní chvilku sami se sebou a svým dýcháním. Benefity jsou dalekosáhlé – právě při soustředěném dýchání se budují nové spoje v mozkové kůře čelních laloků a tahle kůra je hodně užitečná ve zvládání stresu a emocí, hlavně strachu a úzkosti.

Chcete vědět, jestli dýcháte správně? Přijďte na můj živý kurz relaxace a meditace, kde se dechu věnujeme. Udělejte si čas poslední prázdninovou sobotu (29.8.) a naučíte se ty nejlepší, jednoduché a vyzkoušené techniky, jak se uvolnit. Na tomhle kurzu probíráme jen velmi málo teorie, zato si všechno prožijete na vlastní kůži a duši (a bránici:) ).

Podívejte se na podrobnosti o kurzu, a pokud se Vám kurz bude líbit, využijte slevu za včasné přihlášení, která platí jen do čtvrtka 13.8.

Tento kurz může zlepšit 20 000 věcí ve Vašem životě každý den – to už přece stojí za to!

Z kurzu Vás zdraví

Michaela Peterková

_________________________
PhDr. Michaela Peterková
Psychologické weby, testy, programy
psyx.cz

Podrobnosti ke kurzu relaxačních a meditačních technik: http://www.psyx.cz/relaxace-a-meditace-zivy-kurz/

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *